En vanlig trening

Slik er en helt vanlig trening

slag_gruppe

En vanlig trening varer 1.5 til 2 timer, og deles gjerne inn i tre deler. Disse er oppvarming, hoveddel og avslutning. Innhold og lengde på delene varierer fra trening til trening. Vi kan likevel si noe generelt om hver del.

Oppvarming

I denne delen av treningen gjør vi grunnleggende øvelser hvor målet er å få alle de store muskelgruppene varme. Det er også viktig å bruke oppvarmingen til øvelser som er med på å styrke evner som koordinasjon, styrke og hurtighet.

Hoveddel

Dette er den lengste delen av treningen, og brukes til å gjenomgå pensum og ferdigheter en karateka skal kunne. Det er visse element som er vanlig å bruke denne delen på, og noen av disse er: Basic – grunnleggende karate. Dvs. stillinger, slag, spark, blokkeringer, kombinasjoner osv. Kumite – kamp. Dette øves inn med alt fra planlagte angrep og blokkeringer til frikamp. Kata – mønster. Dvs . slag, spark, blokkeringer satt sammen til et mønster. Forståelse – En viktig del av det å trene kampsport er å ha forståelse for det som gjøres. Dette er en viktig del av treningen. Bunkai – frigjøringsteknikker, kast ol.  Ellers bruker vi en del tid på å lære å rulle og falle, og vi har også våpen som trenes på.

Avslutning

Vi avslutter gjerne treningen med styrketrening og tøying. Det å være myk i kroppen er ikke nødvendigvis en forutsetning for å gjøre god karate, men det hjelper. Å strekke godt etter en trening er også en god måte å få musklene til å slappe av på etter en hard økt.

Sosialt

Etter trening har vi gjerne en liten sosial stund med litt prat på gangen. Hver torsdag etter trening er det mat og drikke på “Brød og Vin”.
Det er viktig å understreke at treningene deles opp etter ferdighetsnivå og at ingen må gjøre noe de ikke kan. Alt som trenes på læres fra grunnen.